Olej hydrauliczny to ciecz, która spełnia określone zadania w układzie hydraulicznym. W zależności od wielu czynników może być stosowana w różnych maszynach. Właściwości oleju pozwalają na bezawaryjną pracę maszyn w bardzo trudnych warunkach, nawet przy dużej zmienności temperatur. W tym artykule sprawdzimy ile waży litr oleju hydraulicznego, oraz jaka powinna być jego temperatura w normalnych warunkach. Informacje te bardzo często są pomocne podczas składowania zapasów tej cieczy i zamawianiu jej w hurtowych ilościach czy transporcie.
Jaka powinna być temperatura oleju hydraulicznego?
Temperatura oleju hydraulicznego jest bardzo ważna. Jego nagrzewanie się podczas pracy do zbyt dużych wartości może powodować awarie, uszkodzenia i usterki całego układu. Pamiętajmy, że bardzo często wraz ze zmianą temperatury cieczy, zmieniają się jej właściwości. W prawidłowo zaprojektowanym układzie olej hydrauliczny podczas pracy może nagrzewać się do 55-65 stopni Celsjusza. W sytuacji, gdy dochodzi do przegrzewania się oleju, powinniśmy poszukać przyczyny tego stanu rzeczy i jak najszybciej się z nim uporać. Dzięki temu uda nam się uniknąć wielu niepotrzebnych awarii i uszkodzeń układu hydraulicznego.
Ile waży 1 l oleju hydraulicznego?
Waga oleju hydraulicznego w dużej mierze zależy od jego gęstości. Przyjmuje się jednak, że najczęściej miara ta występuje w granicy 0,8-0,9 kg na jeden litr cieczy. W zależności od producenta waga może wahać się w dopuszczalnych granicach. Warto sprawdzić ten przelicznik szczególnie przed zamówieniem większej ilości cieczy, by podczas transportu wynająć odpowiednio duży i ładowny pojazd. Zamawiając odpowiedni olej do naszych maszyn i urządzeń, powinniśmy pamiętać o konieczności sprawdzenia zarówno jego gęstości jak temperatury zapłonu czy temperatury, jakie uzyskuje olej podczas normalnej pracy. Maszyny te korzystają z innego oleju niż np. samochody sportowe.
Filtracja oleju hydraulicznego
Podczas pracy maszyn i urządzeń dochodzi do zabrudzenia oleju hydraulicznego drobinkami kurzu, ziemi, piasku, wody i pęcherzykami powietrza. Przez to zarówno jego waga, temperatura zapłonu, jak i wydajność ulegają znacznemu pogorszeniu. Sposobem na przywrócenie odpowiednich właściwości tej cieczy może być filtracja oleju. W dużej mierze polega on na przepuszczeniu oleju przez szereg specjalistycznych filtrów, która mają za zadanie wykluczyć z cieczy niepotrzebne drobinki i pęcherzyki powietrza. Po przejściu tego procesu możemy użytkować olej przez kolejne kilka, a nawet kilkanaście miesięcy.